top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Sandtjern og Lårvika

Oppdatert: 19. mar. 2021

Dette kan man vel trygt si at ble turen som ikke helt gikk etter planen, men det gikk helt fint det også.

Vi parkerte ved Djupengrop fredag ettermiddag og la i vei mot Sandtjern. Dette er et vann jeg har hatt lyst til å ligge ved lenge da jeg har sett så mange fine bilder herfra. Veien til Sandtjern er stedvis ganske så bratt, både nedover og oppover, så det ble en skikkelig treningsøkt. Jeg gikk hele tiden med en sånn rar følelse av at sekken min var for lett, og plutselig halvveis opp en bakke, kom jeg på hva jeg hadde glemt; underquilten til hengekøyen!!! Det var litt innvendig panikk et sekund, for er det noe man MÅ ha i hengekøye, så er det underquilt eller et liggeunderlag. Heldigvis var panikken kortvarig for Ingvild hadde med reinsdyrskinnet sitt, så da var jeg berget.

Da vi endelig kom frem til Sandtjern begynte det å bli mørkt, det blåste skikkelig og det duskregnet litt. Dessuten var vi ikke de eneste som ønsket å ligge her, for her var det fullt av telt rundt vannet. Alle de stedene jeg hadde sett meg ut på forhånd var opptatt, så det var bare å tusle litt slukøret tilbake helt i starten av vannet, ikke så langt fra Sandvollen. Det var nok veldig bra mtp vinden, for vi ble liggende helt i le, og vi fikk det ganske så koselig under tarpen. Noe var det ikke mulighet for dessverre. Til det var det alt for mye vind.

På lørdag fikk vi lettere vær med mye sol og lite vind. Etter frokost pakket vi sammen leiren for å vende nesen mot Lårvika, et annet vann jeg har hatt som mål lenge. I luftlinje ikke særlig langt, men jammen ble det en strabasiøs ferd allikevel. Vi så et fint sted og tenkte så kjekt at vi bare kunne gå nede langs vannet for å komme rundt, og det kunne fungert hadde vi gjort det fra andre kanten. Vi endte opp med en skikkelig klatreetappe hvor vi måtte dra oss opp etter lyngen, men etter mye om og men (og en skikkelig plumping i myra) kom vi frem til målet. Nok en gang gode og slitne, men det er utrolig deilig når man da kan sette seg ned rundt bålet, spise mat, ta seg en kaffe og baileys og bare gjøre ikke noen ting.

Da vi skulle gå tilbake til bilen på søndag, tok vi ikke samme veien rundt vannet. Nå tok vi den vi burde gjort på lørdag :)