top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Nesbyen - Norefjell - 4.etappe

Oppdatert: 22. feb. 2022

Dag 4; Småtjenna - Holmevatn

For en fantastisk morgen! Våknet tidlig av at det var rimelig hett inni teltet, men hva gjorde vel det. Vi krabbet ut av teltene med hvert vårt liggeunderlag og lå og dormet i morgensolen en stund før vi spiste frokost og etter hvert pakket sammen camp.

Vi hadde en fin tur fra Småtjenna til Toveseter som var lunsjmålet vårt. Skremte opp noen ryper på veien.

Ved Toveseter hadde vi litt mobildekning og vi sjekket værmeldingen fremover, og godt var det. Vi oppdaget at det var meldt skikkelig uvær i morgen, når vi egentlig skulle gå til Høgevarde for å campe der. Så vi bestemte oss raskt for at her måtte vi legge om ruten. Høyt i fjellet med den vinden og det været var ikke det vi ønsket, i hvert fall ikke når det fantes andre alternativer. Vi skulle egentlig sovet ved Fiskeløysingen i kveld, men bestemte oss for å gå litt lenger enn det.

Etter Toveseter surret vi noe voldsomt med å finne stien. Jeg er sikker på at vi gikk to km ekstra på den tiden. Vi kom ned til en bred bekk, men det var ikke mulig å komme over noe sted. Og kartappen stemte overhodet ikke, der det liksom gikk sti var det ikke mulig å komme over. Vi gikk frem og tilbake flere ganger, men til slutt kom vi oss over. Vel over startet jakten på stien igjen, men vi fant den heldigvis greit igjen.

ogjen ble det en etappe med mye bratte stigninger og det ble en tung dag for meg. Slet veldig med en skulder og da er det ikke godt med tung sekk. Tungt å passere Fiskeløysingen når det var det som var det opprinnelige målet. Men etter en stund var vi på toppen og startet å gå nedover mot Holmevatn som var det nye målet. Vi gikk et stykke langs vannet og så at det nok en gang begynte å bygge seg opp med mørke skyer. Vi fikk opp teltene og vi hadde nesten dårlig samvittighet for å sette de opp, det var molteblomster overalt. Ikke før vi hadde fått opp teltene kom det et skikkelig tordenvær. Vi var ikke så høye i hatten da, med tanke på at det bare for et par uker siden var 2 søsken som døde i fjellet av lynet. Ingvild kom ned til mitt telt siden jeg lå litt lavere enn henne og tordenværet var rett over oss i halvannen time. Ikke før det var over klarte vi å konsentrere oss om å lage middag.

Uværet ga seg og vi fikk en flott solnedgang, men nok en gang forferdelig mye knott.