top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Kobberdokkfjellet med hengekøye

Våren i år er både sur & kald, men lørdag og søndag var det endelig meldt sol, selv om temperaturen ikke var så voldsomt å skryte av. Vi ble enige om å prøve oss på en tur til Kobberdokkfjellet, som ligger ikke så langt fra der Ingvild bor. Siden dette er et sted med skikkelig bra utsikt, fant vi ut at vi kunne børste støv av hengekøyene våre. Jeg lå i min Haven Tent og Ingvild i Ticket to the moon køyen.

Vi gikk fra Harakollen og opp til Kobberdokkfjellet, en tur på 4,2 km hvorav 3 km var bratt oppover. Men det var jammen verdt det da vi kom på toppen! Det var flott utsikt så langt øyet kunne se og mange flotte steder å henge. Vi valgte et sted som lå lengst mot Drammen og som ikke så ut som et helt typisk "søndagsutfluktsted". Men at vi kom til å se folk, det var vi innstilt på. Stien gikk langt ut mot kanten, og det var jo her vi måtte henge.

Det første som skjedde var at tarpen til Ingvild trillet ut av sekken og ned et stup! Bye Bye tarp!!! Ikke mulig å få tak i igjen, den trillet nok langt nedi lia. Da var det bare å krysse fingrene for opphold resten av natten. Vi fikk opp køyene, fikk på tørt tøy og etter hvert fikk vi i oss noe middag også. Etter hvert som solnedgangen nærmet seg, ruslet vi litt bortover til et sted med bedre utsikt. Flott var det.

Da solen hadde gått ned ble det ganske så mye kjøligere og det blåste mye, så vi la oss i køyene etterhvert. Ingvild sovnet fort, men jeg slet. Lenge siden jeg har ligget i køye og det blåste så voldsomt. Jeg kunne stått opp og lukket tarpen rundt køya, men hadde lyst til å våkne med solen i ansiktet om morgenen, så hadde ikke lyst. Men, jeg burde nok gjort det, for det ble lite søvn på meg. Jeg ble rett og slett grøssen pga vinden.

Kl 0830 kom første turgåerne å kikket inn i køya og sa GOD MORGEN, så da var det bare å komme seg opp :P Hadde regnet med at det skulle komme noen, men ikke så tidlig kanskje. Det ble litt frokost og kaffe i morgensolen og flere stoppet og slo av en hyggelig prat da de gikk forbi.

Vi gikk en litt annen vei ned igjen, så det ble en 8 km rundtur. Kobberdokkfjellet var virkelig et flott sted og hit skal vi garantert tilbake!