top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Jubileumstur til Vrangla og Steinarvanna

September 2022 har vi 4 års jubileum, 4 år siden en helt spontan tur førte til så veldig mange flere. Og hva var vel mer riktig enn å dra tilbake til der det hele startet, nemlig Vrangla. Vi har vært tilbake der mange ganger, men nå var det faktisk en lenge siden sist. Skuffelsen var stor da det viste seg at favorittplassen vår var allerede tatt (faktisk av en kollega av meg!), men vi fant en flott plass på neste odde.

Jeg hadde med meg Hillleberg Soulo teltet mitt som jeg må prøve ut litt mer. Jeg ser ofte engelske youtubekanaler kaller dette teltet et "bombshell", men jeg må vende meg til størrelsen. Håpet er at "vi" kan bli venner og dette teltet kan bli med på neste tur på fjellet. Ingvild hadde med seg sitt nye Hilleberg Nallo 2 som hun nettopp har kjøpt. Hun førsøkte først et Soulo, men hun syntes det ble alt for lite. Nå var det Nallo som sto for tur og det falt heldigvis i smak. It's a keeper :) Souloen er enmannstelt og Nallo er 2 mannstelt. Det er et tunnelltelt, men langt kortere enn standard tunnelltelt da det er en stang mindre, ergo kortere fortelt. Det fine med det er utallige måter man kan åpne fronten på.

Vi hadde planer om bål på turen, men siden det hadde regnet så voldsomt tidligere i uken og i løpet av fredagen så gadd vi ikke, vi hadde verken med sag eller øks. Vi satt ute og skravlet et godt stykke ut på kvelden, for første gang med hodelykter på mange måneder. Krabbet etterhvert inn i teltene, jeg hadde planer om å lese, men jeg måtte bare gi opp. Jeg som til vanlig er nattugle, var stuptrøtt.

Jeg sov som en stein hele natten og våknet til det knallværet ved 9-tiden. Tok litt bilder, drakk en kaffe og leste litt bok frem til Ingvild våknet.

Ved 12-tiden var vi pakket ferdig og vi gikk tilbake mot bilen for Ingvild skulle hjem. Jeg skulle være en natt til, så etter å ha sagt ha det til Ingvild på parkeringsplassen, gikk jeg videre. Først gikk jeg til Urdevann/Ulevann og så mot Solbergvannet hvor jeg hadde en drikke og sjokoladepause. Været var helt fantastisk, knapt et vindpust og sol.

Etter Solbergvannet gikk jeg et lite stykke på grussti før jeg tok av opp mot Smedsetra. Tidvis ganske bratt og jeg var litt tom i kroppen av en eller annen grunn, men det gikk fint. Det var bare å ta det med ro.

Etter å ha passert Smedsetra gikk det nedover igjen og ikke lenge etter kom jeg frem til Steinarvanna. Jeg gikk helt i enden av vann nummer 2 og over demningen. Der fant jeg meg en fin plass, men den var strengt tatt litt nærme en hytte (ca 150 meter), men det var ingen der, så tok sjansen. Hadde ikke før fått opp teltet, blåst opp underlaget osv før hytteeierne dukket opp, typisk. Fikk besøk av en hund i teltet også. Jeg beklaget at jeg hadde lagt meg litt for nærme, men fikk straks beskjed om at det var bare å kose seg! Nå er jo ikke akkurat jeg den som lager mest støy på tur heller. I hvert fall ikke denne kvelden, jeg sovnet med hodet i boka ved 19 tiden og våknet 21.45. Ikke spesielt lett å sovne igjen senere.

Dagens etappe var 7,5 km.

Natt til søndag var det en god del kaldere enn første natten. Ved Vrangla var det overskyet og veldig høy luftfuktighet. Temperaturen lå på 8-9 grader gjennom natten. Denne natten var det stjerneklart og 2 grader. Nok en gang våknet jeg til knallfin sol og deilig temperatur. Det var så stille at jeg måtte nesten snakke med meg selv bare for å sjekke om jeg var blitt døv! Det var ikke fuglekvitter, vind eller noen ting.

Jeg hadde ikke lyst til å pakke sammen, men måtte nesten det etter hvert. Gikk i flott natur og kun nedover hele veien. Det ble faktisk litt for mye nedover for bena mine. Jeg hadde tenkt at Jan Ivar skulle hente meg ved bommen som går opp til Nerdammen, men jeg ringte litt for sent, så jeg endte opp med å rekke helt ned til Kiwi i Solbergelva før jeg ble hentet. Så det endte opp med 6 km nedover.

En deilig helg er dessverre ved veis ende, men det blir nok ikke lenge til neste gang!