top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Engersetra - Sandungen - Jøssjø

Dag 1: Engersetra - Sandungen 6 km

Dette var på en måte generalprøven før langturen neste måned. Vi skal selvfølgelig ikke ha med hengekøyer da, men vi fikk testet ut litt ny mat og prøvde å pakke så lett som mulig. Vi kjørte til Engersetra og gikk derfra til Sandungen. Vi har vært ved Store Dypingen før og da har vi parkert fra Urdevann, men nå gikk vi altså fra Modumsiden i stedet. Det var deilig vær å gå i, men det kom en bitteliten skur like etter at vi hadde hengt opp køyene.

Dag 2: Sandungen - Jøssjø 14 km

Jeg ble vekket kl 0502 av en flott soloppgang. Da var det bare å gni søvnen ut av øynene og komme seg opp. Det ble noen kopper kaffe i soloppgangen og etter hvert litt frokost.

Vi pakket sammen sammen leiren vår og la i vei. Jeg hadde sett ut en sti vi skulle gå, men det endte opp med 2 km i bushen. Vi så ikke spor av noen sti, men brukte norgeskart-appen, så vi hadde hele tiden kontroll på hvor vi var. Det gikk hardt ut over leggene mine da jeg gikk i kort tights, jeg ble rimelig oppskrapet. Vi gikk først til Størrtjern, et vann jeg tidligere hadde planlagt at vi skulle sove ved, men det var bra at vi ikke hadde gjort det. Både vanskelig å komme seg til dette vannet og ingen plasser å slå opp telt.

Vi kom oss ut fra buskaset og gikk så videre på fin grusvei et stykke. Rundt en sving traff vi på en stor flokk med kuer som lå midt i veien. Vi er ikke helt glade i kuer, så da bråsnudde vi. Vi fikk litt farten på oss da de startet å følge etter oss. Nok en gang kom kartappen til nytte, så vi kravlet oss på ny gjennom busker og kratt for å gå rundt flokken. Vi lo godt av oss selv der vi kjempet oss ned bratte skråninger og over en bekk.

Derfra gikk turen forholdsvis smertefritt, et lite stykke i det minste. Vi hadde planlagt overnatting ved Kolbjørnsrudtjern og nok en gang var det en sti som bare plutselig sluttet og vi måtte igjen gjennom busker og kratt. Vi kom oss ned til vannet som var flott, men dessverre ingen steder vi kunne slå opp telt og samtidig overholde 150 meter fra nærmeste hytte. Dermed var det bare å komme seg ut til veien igjen og siktet oss inn på neste vann på kartet, Damtjern. Der var det heller ikke noen fine steder så da gikk vi til Store Vindsjø. Der måtte vi også gi opp og ble da enige om at vi like gjerne kunne gå til Jøssjø, der har vi vært før og visste at det var fint. Innen vi var kommet dit hadde det blåst opp skikkelig. Det blåste så mye at vi klarte ikke å få hengt opp hengekøyene med en gang. Vi var skikkelig sultne etter å ha gått hele dagen uten mat. Vi hadde jo ikke planlagt å gå så langt og dermed hadde vi ikke lagt opp til lunsjpause. Ikke det at vi ikke hadde mat, men det ble liksom bare ikke til at vi laget noe, for vi skulle jo bare gå litt til. Men litt til ble stadig lenger. I håp om at vinden skulle løye litt, fant vi oss en liten dump mellom noen tuer med blåbærlyng som vi satte oss nedi for å lage mat. Det ser skikkelig idyllisk ut kanskje på bildene, men det var ganske heftig med vind. Maten ble fortært og etter mye om og men, fikk vi opp køyene til slutt.

Dag 3: Jøssjø - Engersetra 4,5 km

Transportetappe tilbake til bilen.