top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

En liten tur til Goliaten igjen

Oppdatert: 22. feb. 2022

Vi rakk kun en overnatting nå i august og denne gangen bestemte vi oss for å gå fra Spiralen, det hadde vi nemlig ikke gjort før. Jeg pakket like "strengt" som til langturen i forrige måned og endte da opp med en sekk på kun 11 kg, det var jammen uvant. Det var jo som å ikke ha noen ting på ryggen. Det var skikkelig deilig vær, så vi koset oss skikkelig på tur. Vi tok en liten rast ved Myrdammen på vei opp.

Vi kom oss frem til Goliaten og la oss ved samme plass som vi gjorde for et par år siden, bare denne gangen hadde jeg telt og ikke hengekøye. Det var flere som sov rundt Goliaten, men det var ikke trangt om plassen.

Vi satt ute på svaberget hele kvelden, helt til vi skulle legge oss. Jeg hadde tatt med meg Thermacell (myggjager), men det var aldri noe særlig mygg å jage vekk, så fikk ikke helt noe inntrykk av om den virket.

Jeg har siden forrige tur fått min nye topquilt som er bestilt fra USA. Det kostet jo litt ekstra pga mva og toll, men jammen verdt det. Den er bestilt helt etter mine ønsker, med ekstra bredde og ekstra dun i fotboksen. Jeg bestilte "verstingutgaven" som går ned til -17, så den var jo litt overkill til denne turen, men da er det jo bare å ikke ha den så tett på. En topquilt er altså, enkelt fortalt, en sovepose uten rygg. Den kan kneppes igjen så det blir som en sovepose, eller man kan feste den til liggeunderlaget med strikker og klips. Den veier kun drøye 800 gram og er skikkelig tykk og god og jeg som som en dronning!