top of page
  • Forfatterens bildekari gigernes

Nesbyen - Norefjell - 1.etappe

Oppdatert: 22. feb. 2022

Dag 1: Båtstjernlie - Brynhildstjern

Endelig var dagen her, dagen vi hadde gledet oss til siden vi startet planleggingen i januar. Det var tid for langtur! Mamma hentet meg på morgenen og vi kjørte til Vikersund for å hente Ingvild. Etter en pitstop på McDonalds i Flå for å hamstre karbohydrater, kjørte vi videre til Nesbyen og opp til Båtstjernlie hvor vi ble sluppet av. Vi hadde gjort et tappert forsøk på å pakke lett, men allikevel var sekken på 22 kg. Mat for 6 dager veier!

Turen startet gjennom noen hyttefelt og det tok ikke lange tiden før vi måtte gå skauleis pga gravearbeider på veien. Derfra gikk turen smertefritt og det ble bare finere og finere jo lenger opp på fjellet vi kom. Vi hadde deilig turvær, ikke for varmt og ikke regn så lenge vi gikk.

Vi tok turens første pause ved et av vannene som heter Øyvatn. Sultne var vi ikke etter den store lunsjen før vi startet, men vi tok oss en kaffekopp og litt sjokolade ved vannet.

Fra Øyvatn gikk turen videre til Brynhildstjern. Det gikk mye på sti, men siste kilometerne gikk på grussti. Vi hadde peilet oss inn sånn ca hvor vi ville ligge, så vi tok av fra veien og gikk over en liten topp før vi fant et passende sted. Det manglet litt på festemuligheter for teltet, men ved hjelp av litt steiner, fikk vi teltet til å sitte. Vi hadde ikke før fått opp teltet før det blåste opp og startet å småregne litt. Etter "hyttene" for kvelden var klare, ble det middag i forteltet til Ingvild.